Pubblicazioni

Far fiorire la consapevolezza delle emozioni: una filosofia dell'educazione affettiva  (2016)

Autori:
Mortari, Luigina; Valbusa, Federica
Titolo:
Far fiorire la consapevolezza delle emozioni: una filosofia dell'educazione affettiva
Anno:
2016
Tipologia prodotto:
Articolo in Rivista
Tipologia ANVUR:
Articolo su rivista
Lingua:
Italiano
Formato:
A Stampa
Referee:
Nome rivista:
PHILOSOPHICAL NEWS
ISSN Rivista:
2039-7194
N° Volume:
12
Intervallo pagine:
42-55
Parole chiave:
educazione affettiva, fioritura, orto delle emozioni, autocomprensione affettiva, consapevolezza affettiva
Breve descrizione dei contenuti:
This paper presents a philosophy of emotional education as a theoretical basis for the development of an educative experience to help children reflect on their emotions. After having addressed the basic questions of why emotional education is important and whether it is possible, we propose an educational theory that focuses on the practice of affective self-understanding, considered to be a method of emotional “cultivation” that can promote the “flourishing” of emotional awareness. In order to assist children in understanding their emotions, we propose two educative instruments: the “journal of emotional life” and the metaphor of the “vegetable garden of emotions”. Empirical research demonstrates that the educative effectiveness of these instruments consists in fostering the activation of some specific ways of self-analysis that allow children to gain emotional awareness.
Id prodotto:
97934
Handle IRIS:
11562/964151
ultima modifica:
1 novembre 2022
Citazione bibliografica:
Mortari, Luigina; Valbusa, Federica, Far fiorire la consapevolezza delle emozioni: una filosofia dell'educazione affettiva «PHILOSOPHICAL NEWS» , vol. 122016pp. 42-55

Consulta la scheda completa presente nel repository istituzionale della Ricerca di Ateneo IRIS

Progetti Collegati
Titolo Dipartimento Responsabili
The Nous Project Dipartimento Scienze Umane Luigina Mortari
<<indietro

Attività

Strutture

Condividi