Il progetto si occupa delle emozioni di riuscita, definite da approcci teorici quali la teoria del controllo-valore (Pekrun, 2006) come quelle emozioni che si provano in riferimento ad attività e/o esiti nei contesti di apprendimento. Tali emozioni sono caratterizzate da almeno due dimensioni sottostanti, valenza (in termini di emozioni positive e negative) e attivazione (in termini di emozioni attivanti e deattivanti). Nonostante il crescente corpus di studio che se ne occupa a livello internazionale, è stato finora trascurato lo studio di tali emozioni soprattutto con studenti più giovani, e in relazione a specifici correlati. Il progetto si focalizza quindi su tali aspetti.
Obiettivo primario del progetto è lo studio delle emozioni di riuscita e dei loro correlati, indagando il ruolo giocato da diversi fattori nel determinarne le differenze. Attenzione particolare è posta allo studio dei cambiamenti delle emozioni di riuscita in relazione all’età dei soggetti.
Obiettivi secondari riguardano lo sviluppo di strumenti validi e attendibili per la valutazione delle emozioni di riuscita, appropriati all’età dei soggetti, facendo uso anche della tecnologia.
Publications
Title |
Authors |
Year |
Compliance to eXtreme Apprenticeship in a programming course: Performance, achievement emotions, and self-efficacy
|
Brondino, M.; Del Fatto, V.; Gennari, R.; Pasini, M.; Raccanello, D.
|
2019
|
Enjoyment, boredom, anxiety in elementary schools in two domains: Relations with achievement
|
Raccanello, D.; Brondino, M.; Moè, A.; Stupnisky, R.; Lichtenfeld, S.
|
2019
|
Predictors of performance in Programming: the moderating role of eXtreme Apprenticeship, sex and educational background
|
Solitro, U.; Pasini, M.; Brondino, M.; Raccanello, D.; Vicentini, Giada; Burro, R.
|
2019
|
Salience of primary and secondary school students’ achievement emotions and perceived antecedents: Interviews on literacy and mathematics domains
|
Raccanello, D.; Hall, R.; Burro, Roberto
|
2018
|
Children’s emotions and quality of products in participatory game design
|
Gennari, R.; Melonio, A.; Raccanello, Daniela; Brondino, Margherita; Dodero, Gabriella MAria; Pasini, Margherita; Torello, S.
|
2017
|
Psychology of programming: The role of creativity, empathy and systemizing
|
Pasini, M.; Solitro, U.; Brondino, M.; Burro, R.; Raccanello, D.; Zorzi, M.
|
2017
|
Antecedents of Achievement Emotions: Mixed-Device Assessment with Italian and Australian University Students
|
Raccanello, Daniela; Brondino, Margherita; Crane, Monique; Pasini, Margherita
|
2016
|
Achievement emotions and peer acceptance get together in game design at school
|
Brondino, Margherita; Dodero, Gabriella MAria; Gennari, Rosella; Melonio, Alessandra; Pasini, Margherita; Raccanello, Daniela; Torello, Santina
|
2015
|
Emotions and inclusion in co-design at school: Let’s measure them
|
Brondino, Margherita; Dodero, Gabriella; Gennari, Rosella; Melonio, Alessandra; Pasini, Margherita; Raccanello, Daniela; Torello, Santina
|
2015
|
On-line assessment of pride and shame: Relationships with cognitive dimensions in university students
|
Raccanello, Daniela; Brondino, Margherita; Pasini, Margherita
|
2015
|
Students’ expectations about interviewees’ and interviewers’ achievement emotions in job selection interviews
|
Raccanello, Daniela
|
2015
|
Two neglected moral emotions in university settings: Some preliminary data on pride and shame
|
Raccanello, Daniela; Brondino, Margherita; Pasini, Margherita
|
2015
|
Achievement emotions in technology enhanced learning: Development and validation of self-report instruments in the italian context
|
Raccanello, Daniela; Brondino, Margherita; Pasini, Margherita
|
2014
|
Achievement goals as antecedents of achievement emotions: The 3 X 2 achievement goal model as a framework for learning environments design
|
Brondino, Margherita; Raccanello, Daniela; Pasini, Margherita
|
2014
|
Pictorial representations of achievement emotions: Preliminary data with primary school children and adults
|
Raccanello, Daniela; Bianchetti, C.
|
2014
|
Achievement emotions in elementary, middle, and high school: How do students feel about specific contexts in terms of settings and subject-domains?
|
Raccanello, Daniela; Brondino, Margherita; DE BERNARDI, Bianca
|
2013
|