Daniela Raccanello

Raccanello Foto,  March 8, 2018
Position
Assistant Professor
Academic sector
M-PSI/04 - DEVELOPMENTAL AND EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
Research sector (ERC)
SH4_1 - Human development and its disorders; comparative cognition

SH4_2 - Personality and social cognition; emotion

SH4_14 - Teaching and learning

Telephone
045 8028157
Fax
+39 045 802 8560
E-mail
daniela|raccanello*univr|it <== Replace | with . and * with @ to have the right email address.

Office Hours

Wednesday, Hours 2:00 PM - 4:00 PM,   Palazzo di Lettere, Floor T, room T08

Curriculum

Daniela Raccanello is a researcher of developmental and educational psychology at the Department of Human Sciences. Her research focuses on the processes of development of emotions along the whole life course, according to a theoretical and applied perspective. Research competence relates to:
(a) Processes of development regarding the psychology of emotions and motivation in learning contexts, specifically in the school. The focus is on achievement emotions and achievement goals.
(b) Psychology of emotional development. The focus is on development of both emotional competence, as the ability to express, understand, and regulate emotions, and representation of naïf concepts regarding disadvantaged persons, migration processes, relationship between body and cognition (e.g., stranger, adoption, wellbeing and suffering).
(c) Psychology of traumatic events. Regarding traumatic events (e.g., natural and technological disasters, terrorism), the focus is on their memory and representation, and emotional prevention, in children and adults.
 

Modules

Modules running in the period selected: 38.
Click on the module to see the timetable and course details.

Course Name Total credits Online Teacher credits Modules offered by this teacher
Bachelor's degree in Psychological Sciences for Training and Professional Development Developmental and educational psychology (2019/2020)   9  eLearning
Master's degree in Psychology for Training and Professional Development Learning and communication processes in educational settings (2019/2020)   6   
Bachelor's degree in Social Work Psychological development: risk and resources (2019/2020)   6  eLearning
Bachelor's degree in Organisational Training Developmental and educational psychology (2018/2019)   9  eLearning
Bachelor's degree in Social Work Psychological development: risk and resources (2018/2019)   6  eLearning
Corso di formazione per il conseguimento della specializzazione per le attività di sostegno didattico agli alunni con disabilità nella scuola dell'INFANZIA Psicologia dello sviluppo, dell'educazione e dell'istruzione: modelli di apprendimento (infanzia e primaria) (2018/2019)   4   
Corso di formazione per il conseguimento della specializzazione per le attività di sostegno didattico agli alunni con disabilità nella scuola SECONDARIA di I GRADO Psicologia dello sviluppo, dell'educazione e dell'istruzione: modelli di apprendimento (secondaria di i e ii grado) (2018/2019)   4   
Bachelor's degree in Organisational Training Developmental and educational psychology (2017/2018)   9   
Bachelor's degree in Social Work Psychology of Development (2017/2018)   6   
Interuniversity Combined Bachelor's + Master's degree in Primary School Education in Padua (head campus: Verona) Psychology of disabilities and integration (2017/2018)   9  eLearning PSICOLOGIA DELL'INTEGRAZIONE
LABORATORIO [Gruppo 1]
Bachelor's degree in Organisational Training Developmental and educational psychology (2016/2017)   9   
Bachelor's degree in Social Work Psychology of Development (2016/2017)   6   
Interuniversity Combined Bachelor's + Master's degree in Primary School Education in Padua (head campus: Verona) Psychology of disabilities and integration (2016/2017)   9  eLearning PSICOLOGIA DELL'INTEGRAZIONE
LABORATORIO [Gruppo 1]
Corso di formazione per il conseguimento della specializzazione per le attività di sostegno didattico agli alunni con disabilità nella scuola dell'INFANZIA Psicologia dello sviluppo, dell'educazione e dell'istruzione: modelli di apprendimento (2016/2017)   4    PARTE COMUNE
Corso di formazione per il conseguimento della specializzazione per le attività di sostegno didattico agli alunni con disabilità nella scuola SECONDARIA di I GRADO Psicologia dello sviluppo, dell'educazione e dell'istruzione: modelli di apprendimento (2016/2017)   4    SECONDARIA DI I E II GRADO
Bachelor's degree in Organisational Training Developmental and educational psychology (2015/2016)   9   
Bachelor's degree in Social Work Psychology of Development (2015/2016)   6   
Interuniversity Combined Bachelor's + Master's degree in Primary School Education in Padua (head campus: Verona) Psychology of disabilities and integration (2015/2016)   9  eLearning Laboratorio [Gruppo 1]
Psicologia dell'integrazione
Bachelor's degree in Organisational Training Developmental and educational psychology (2014/2015)   9   
Bachelor's degree in Social Work Psychology of Development (2014/2015)   6   
Interuniversity Combined Bachelor's + Master's degree in Primary School Education in Padua (head campus: Verona) Psychology of disabilities and integration (2014/2015)   9    Psicologia dell'integrazione
Laboratorio [Gruppo 2]
Bachelor's degree in Organisational Training Developmental and educational psychology (2013/2014)   9   
Bachelor's degree in Social Work Psychology of Development (2013/2014)   6   
Bachelor's degree in Organisational Training Developmental and educational psychology (2012/2013)   9   
Bachelor's degree in Organisational Training Developmental and educational psychology (2011/2012)   9   
Bachelor's degree in Social Work Psychology of Development (2011/2012)   6   
Bachelor's degree in Organisational Training Developmental and educational psychology (2010/2011)   9   
Bachelor's degree in Education Developmental and educational psychology [Cognomi M-Z] (2009/2010)   9    PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO
Bachelor's degree in Social Work Psicologia dello sviluppo tipico, atipico e a rischio psicosociale (2009/2010)   9    PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO
Degree in Education Studies (until 2007-2008) Observing child behavior: Theories and techniques (2008/2009)   4   
Bachelor's degree in Social Work Psicologia dello sviluppo tipico, atipico e a rischio psicosociale (2008/2009)   9    Psicologia dello sviluppo
Degree in Education Studies (until 2007-2008) Observing child behavior: Theories and techniques (2007/2008)   4   
Degree in Social Services Psychology of Development (2007/2008)   7   
Degree in Education Studies (until 2007-2008) Observing child behavior: Theories and techniques (2006/2007)   4   

 

Research groups

Applied Psychology Measurement Lab
Departmental Interdisciplinary Research - SCHOOL (ARIdip – SCHOOL)
The Group proposes a research project on the topic "School and social cohesion in Italy".
Skills
Topic Description Research area
Psychology of traumatic events Memory and representation of traumatic events in adults and children. Interventions on emotional prevention referred to traumatic events. Infanzia, famiglia, reti sociali
Psychology, Developmental
Psychology of emotions and motivation in learning processes Achievement emotions and achievement goals in learning contexts. Formazione e organizzazioni
Psychology, Educational
Psychology of emotional development Development of emotional competence. Development of representations of naif concepts. Infanzia, famiglia, reti sociali
Psychology, Multidisciplinary
Projects
Title Starting date
PROGETTO PrEmT - Prevenzione Emotiva e Terremoti nella scuola primaria 3/15/18
Sviluppo di strumenti per valutare la competenza emotiva 1/1/16
Sviluppo della competenza emotiva in relazione a eventi traumatici (disastri naturali e tecnologici) 1/1/14
Continuazione PRIN 'Gesti e parole nella lettura congiunta con bambini con ritardo/disturbo specifico di linguaggio: dall’analisi dell’interazione all’intervento di promozione di strategie conversazionali efficaci (PRIN 2008: 2010-2012)' focalizzata sulla valutazione e l'implementazione dell'intervento 1/1/13
Emozioni di riuscita in studenti di scuola primaria, secondaria e universitari 1/1/13
Obiettivi di riuscita in studenti di scuola primaria, secondaria e universitari 1/1/12
Sviluppo della competenza emotiva: espressione, comprensione e regolazione delle emozioni 10/1/11
Prestazione accademica: il ruolo di obiettivi ed emozioni di riuscita 9/1/11
Sviluppo dei concetti di benessere e malessere 1/1/11





Daniela Raccanello
Office Collegial Body
member Teaching staff council for the doctorate in Organization Psychology: Diferrentiation and Integration Processes
member Collegio Didattico di Psicologia per la Formazione - Department Human Sciences
member Council for the Degree in Organisational Training - Department Human Sciences
member Collegio Didattico di Servizio Sociale - Department Human Sciences
member Comitato Etico del Dipartimento di Scienze Umane - Department Human Sciences
Comitato scientifico del Corso di perfezionamento e di aggiornamento professionale in Sostenere lo sviluppo degli studenti ad alto potenziale nei diversi contesti lavorativi
Comitato scientifico del Master Universitario in Didattica e psicopedagogia per i disturbi specifici dell'apprendimento - DSA
member AQ management group for bachelor's degree in social work - L39 - Collegio Didattico di Servizio Sociale - Department Human Sciences
member Commissione AQ Laurea triennale in Scienze psicologiche per la formazione - L24 - Collegio Didattico di Psicologia per la Formazione - Department Human Sciences
member Council for the Degree Course in Social Services
researcher Consiglio del Dipartimento di Scienze Umane - Department Human Sciences

Organisation

Department facilities