Basis and Teaching of Geography - Fondamenti e didattica della geografia (2015/2016)

Course not running

Spazio Moodle non più disponibile
Course code
4S001192
Name of lecturer
Emanuela Gamberoni
Number of ECTS credits allocated
8
Academic sector
M-GGR/01 - GEOGRAPHY
Language of instruction
Italian
Period
Lab. IIA, Sem. IIA, Sem. IIB

To show the organization of the course that includes this module, follow this link * Course organization

Lesson timetable

Learning outcomes

The course is structured in two modules: A- basics of geography; B-didactics of geography

Module A – Basics
At the end of this module students will know the theoretical framework of geography (main phases of its historical evolution, epistemological, conceptual and methodological bases, topics and problems). The aim is to acquire the fundamental knowledge of geography necessary to set up teaching.

Module B – Didactics
Educational objectives
At the end of this module students will be able to organize and carry out an effective didactics of geography in nursery school and primary school.

Syllabus

Prerequisites: Basic knowledge of geography and didactics.

Module A – Basics
- the different elements of the geographical reality.
- methods, tasks and tools of geography
- the main paradigms characterizing the historical evolution of the geographical science.
- geographical concepts: environment, landscape, place, space, territory, region.
- Geography and geographies: concepts, topics/problems, geographical areas.
- Cartography.
- Sources.
- Geographical Associations and related pubblications.
- Geography and other sciences.


Module B – Didactics
- The educational value of geographical knowledge
- The curriculum according to the dispositions of law
- The didactic design of geographical knowledge
- The didactic use of the main tools and sources of/for geography
- Field trips for geographical education
- Professional updating


Didactic approach
Interactive lessons, group work, seminars, possible excursion.

Language
Italian. During the first meetings the ability to access materials in other languages will be assessed.

General bibliography
Module A
-Greiner A.L., Dematteis G., Lanza C., Geografia umana. Un approccio visuale, Utet, Torino, 2012.
-Simonetta C., Giorda C., Professione geografo. Strumenti e saperi di base della geografia, geografia regionale ed economica, manuale per Bienni, Scuola Secondaria 2° Grado, 2015.
-Giorda C., Puttilli M. (a cura di), Educare al territorio, educare il territorio. Geografia per la formazione, Roma, Carocci, 2011.
-De Vecchis G., Geografie della mobilità, muoversi e viaggiare in un mondo globale, Roma, Carocci, 2014.
- Gamberoni E., Pistocchi F., L'Africa occidentale. Ritratto di un'Africa che cambia, Bologna, Pàtron, 2013.
-Macchia P., Il Mondo e i suoi Paesi. La Geografia del Pianeta a inizio XXI secolo, Bologna, Pàtron, 2011.
-Rocca G., Il sapere geografico tra ricerca e didattica, Bologna, Pàtron, 2011.

Module B
- Brunelli C., Per una geografia della sostenibilità. Teorie e modelli didattici, Bologna, Pàtron, 2006.
-De Vecchis G., Didattica della geografia. Teoria e prassi, Novara, UtetUniversità - De Agostini Scuola, 2011.
-De Vecchis G., Morri R., Disegnare il mondo. Il linguaggio cartografico nella scuola primaria, Roma, Carocci, 2010.
Gamberoni E.(a cura di), L'ambiente. Geografia Educazione Formazione, Bologna, Pàtron, 2001.
-Gilardi T. e Molinari P. (a cura di), L’uscita didattica come educazione alla geografia, alla storia e al turismo, Milano, EDUCatt, 2012.
-Giorda C., Il mio spazio nel mondo. Geografia per la scuola dell’infanzia e primaria, Roma, Carocci, 2014.
-Guaran A., Infanzia, Spazio e Geografia, Bologna, Pàtron, 2011.
-Indicazioni Nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo d’istruzione, Geografia, 2012.
-Pasquinelli D’Allegra D., La geografia dell’Italia. Identità, paesaggi, regioni, Carocci, Roma, 2009
-Pasquinelli D’Allegra D., Una geografia da favola. Miti e fiabe per l’apprendimento, Roma, Carocci, 2010.

Definitive bibliography will be selected/personalized during the lessons and specific papers of journals like “Ambiente Società Territorio - Geografia nelle scuole” e “J-Reading - Journal of Research and Didactics in Geography” will be provided.



Bibliography for students that do not attend lessons:
- GREINER A., DEMATTEIS G., LANZA C., Geografia umana. Un approccio visuale, UTET, 2012, capp. 1- 6-7-10.
- GIORDA C., Il mio spazio nel mondo, Roma, Carocci, 2014.
- PASQUINELLI D'ALLEGRA D., La geografia dell’Italia. Identità, paesaggi, regioni, Roma, Carocci, 2009 (ultima ed 2015).
- GUARAN A., Infanzia, Spazio e Geografia, Bologna, Patron, 2011.
- Indicazioni Nazionali - Geografia.

Assessment methods and criteria

Written test (open-ended).
In the evaluation will be considered the knowledge acquired, the correct use of geographical terms, the grammatical correctness, the syntactic competence.

STUDENT MODULE EVALUATION - 2015/2016


Share