General Pedagogy (s) (2007/2008)

Course not running

Course code
4S00829
Name of lecturer
Agostino Portera
Number of ECTS credits allocated
4
Academic sector
M-PED/01 - PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
Sem. II B dal Apr 21, 2008 al May 31, 2008.

Lesson timetable

Learning outcomes

The course aim to analyse thoroughly the themes of general pedagogy studied in the previous years. After having outlined the centrality of pedagogy to face a lot of the recent crisis and conflicts, the course will be focused in identifying the most adequate pedagogical solutions. Starting from the education in time of globalization and of linguistic, ethnic, religious, cultural pluralism, the most recent developments in the context of intercultural pedagogy will be considered.

Syllabus

1. Globalization, complexity, crisis of values and crisis of education.
2. The central position of pedagogy and education in the modern society.
3. Educational strategies in a context of pluralism and diversity.
4. Intercultural pedagogy as a solution to the multicultural society.

Testi per l’esame
Parte generale
- Brezinka, W., Obiettivi e limiti dell’educazione, Armando, Roma, 2002.

Parte monografica
- AA.VV., Educazione interculturale nel contesto internazionale Guerini, Milano, 2006.

To deepen the topic students should choose one of the following books:
-* PORTERA, A., BÖHM W., SECCO, L., Educabilità, educazione e Pedagogia nella società complessa. Lineamenti introduttivi. UTET, Torino,, 2007.
-*Gardner H., Sapere per comprendere. Feltrinelli, Milano, 1999.
-Secco L., Dall’educabilità all’educazione. Morelli, Verona, 2000.
-Portera, A. Globalizzazione e pedagogia (interculturale), Erickson, Trento, 2006.
-BÖHM W., Pedagogia generale nella storia dell’educazione. Armando, Roma, 2007.
-AA.VV., Educazione e pedagogia interculturale in Italia e in Europa, Vita e Pensiero, Milano, 2003.
-Bruner, J. La cultura dell’educazione. Feltrinelli, Milano, 1997.
-Brezinka, W. L’educazione in una società disorientata. Armando, Roma, 1989.
-Contini M. La comunicazione intersoggettiva fra solitudini e globalizzazione. La Nuova Italia, 2002.
-Delors, J. Nell’educazione un Tesoro. Armando, Roma, 1997.
-Galli N. Educazione familiare alle soglie del terzo millennio. La scuola, Brescia, 1997.
-Granese, A., Istituzioni di pedagogia generale. CEDAM, Padova, 2003.
-Vico, G., Pedagogia generale e nuovo umanesimo. La Scuola, Brescia, 2002.
-LANEVE, C. et all,, La ricerca pedagogica in Europa. Modelli e temi a confronto. Pensa, Bari, 2006.
-FRABBONI F. et alli, Le parole della Pedagogia, Boringhieri, Torino, 2007.

* suggested book for those who do not attend lesson

Those who do not attend classes have to choose one of the suggested books or agree on the program of the exam with the professor.

Assessment methods and criteria

Written and oral examination.

Share