Italian Language and Literature (2007/2008)

Course not running

Course code
4S01006
Name of lecturer
Lorenzo Carpane'
Number of ECTS credits allocated
4
Other available courses
Academic sector
L-FIL-LET/10 - ITALIAN LITERATURE
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
Sem. II A dal Feb 18, 2008 al Apr 12, 2008.

Lesson timetable

Sem. II A
Day Time Type Place Note
Monday 2:00 PM - 3:40 PM lesson Lecture Hall T.2  
Thursday 5:20 PM - 7:00 PM lesson Lecture Hall T.2  
Saturday 8:30 AM - 10:10 AM lesson Lecture Hall T.2  

Learning outcomes

Learning objectives:
Main purpose is for students to obtain:
basic knowledge of the history of Italian language, with particular attention to contemporary Italian;
basic knowledge of the tools of Italian studies (philology, rhetoric, metric, theory of literature)
basic knowledge of the sociology of literature
knowledge of the history of Italian literature
capacity of de-coding literary texts
capacity of interpreting literary texts

Syllabus

Lessons will cover:
Literary and linguistic history: periods, problems, themes, texts
The tools of literary studies: how to understand and interpret literary texts
Text and context
The formative value of of literature and of literary criticism
Sociology of literature
These subjects will be dealt by discussing the theme: «Italy, Italies; Italian, Italians: for a sociology of literary Italian sentiments»

Literary texts for the exams:
Dante Alighieri, Purgatorio, VI e Paradiso, VI
Francesco Petrarca, RVF, 128
Niccolò Machiavelli, Principe, cap. XXVI
Ciro di Pers, Italia avvilita
Ugo Foscolo, Ultime lettere di Jacopo Ortis, (lettere 1, 2, 3 del 13, 16, 18 ottobre); Dei Sepolcri
Giacomo Leopardi, All’Italia; Discorso sopra lo stato presente dei costumi degli italiani [parte iniziale]; Zibaldone, pp. 1514-5
Alessandro Manzoni, Conte di Carmagnola, coro atto II; Marzo 1821
Ippolito Nievo, Confessioni di un italiano, cap. I [parte iniziale]
Giovanni Verga, I Malavoglia, cap. 9 [parte]
Carlo Porta, La Ninetta del Verzee, vv. 1-32
Goffredo Mameli, Fratelli d’Italia
Temistocle Solera, Va’ pensiero (dal Nabucco)
Giosuè Carducci, Il comune rustico
Giovanni Pascoli, Italy (dai Nuovi poemetti), strofe I-V
Giuseppe Ungaretti, I fiumi, Italia
Carlo Emilio Gadda, Eros e Priapo, cap. 2 [parte]
Franco Fortini, Canto degli ultimi partigiani (da Foglio di via)
Eugenio Montale, Piove (da Satura)
Giorgio Caproni, Alla patria, Ahimé
Italo Calvino, prefazione al romanzo Il sentiero dei nidi di ragno [parte]
Pierpaolo Pasolini, Lettera aperta a Calvino


Critical essais:
Manuale di italianistica, a cura di Vittorio Roda, Bologna, Bononia University Press, 2005.
Stefano Jossa, L’Italia letteraria, Bologna, Il Mulino, 2006 (solo il cap. I: Un’identità letteraria?, pp. 19-42)
Amedeo Quondam, Introduzione, in L’identità nazionale. Miti e paradigmi storiografici ottocenteschi, Roma, Bulzoni, 2005, pp. III-XIX.
Carlo Bordoni, Il testo complesso. Scritti di sociologia della letteratura, Bologna, Clueb, 2005 (capitolo I: Perché una sociologia della letteratura?)


Optional essay:
Lorenzo Carpanè, «Nell’inclita città di Verona». Momenti della letteratura veronese tra Cinque e Seicento, Verona, QuiEdit, 2007. The knwoledge of this essay could give extra points.

Critical essais:

Manuale di italianistica, a cura di Vittorio Roda, Bologna, Bononia University Press, 2005.
Stefano Jossa, L’Italia letteraria, Bologna, Il Mulino, 2006 (only chapter I: Un’identità letteraria?, pp. 19-42)
Amedeo Quondam, Introduzione, in L’identità nazionale. Miti e paradigmi storiografici ottocenteschi, Roma, Bulzoni, 2005, pp. III-XIX.
Carlo Bordoni, Il testo complesso. Scritti di sociologia della letteratura, Bologna, Clueb, 2005 (chapter I: Perché una sociologia della letteratura?)

Assessment methods and criteria

Methods of evaluation
Written exams, questions with free answers. No difference is considered between students who did and did not attend lessons.
There will be also optional questions.