To show the organization of the course that includes this module, follow this link Course organization
The course aims to consolidate historical and critical, and linguistic skills useful for the transmission of disciplinary knowledge in order to read and communicate the cultural meanings of traditional literary works, to enhance thematic and interdisciplinary paths in which the dimension of the past and the of contemporaneity enter into resonance, developing a dialogue with artistic and performative manifestations and supporting disciplines (history, sociology, philosophy, etc.).
First part (general section): Theory and didactics of contemporary literature with planning of didactic paths
Second part (specialist section): Consolidation of knowledge and texts of the literature of Neorealism in Italy
Bibliography
Main references:
S. Giusti, Didattica della letteratura 2.0, Roma, Carocci, 2020
Sulle spalle di Atlante. Un altro Novecento, a cura di C. Albarello – S. Tuco, Firenze, Loescher, 2020
Monographs (one to be chosen)
P. Boitani, Prima lezione di letteratura, Roma-Bari, Laterza, 2007
R. Carnero, Il bel viaggio. Insegnare letteratura alla generazione Z, Milano, Bompiani, 2020
R. Luperini, Insegnare letteratura oggi, Lecce, Manni, 2013
M. Recalcati, L’ora di lezione. Per un’erotica dell’insegnamento, Torino, Einaudi, 2014
A. Banda, Il lamento dell’insegnante, Parma, Guanda, 2015
L. Cisotto, Didattica del testo. Processi e competenze, Roma, Carocci, 2006
Essays, readings and other materials of the specialist section:
C. Bo, Inchiesta sul Neorealismo, Milano, Medusa, 2015.
F. De Nicola, Neorealismo, Milano, Ed. Bibliografica, 2016.
L. Sciascia, La zia d’America; L’antimonio in Id., Gli zii di Sicilia, Milano, Adelphi, 1992, pp. 11-67; pp. 179-247
E. Vittorini, Le città del mondo, Milano, Bur, 2012, pp. 3-9; pp. 52-55; pp. 61-67; pp. 263-269.
L. Bianciardi- C. Cassola, I minatori della Maremma, Roma, Minimum Fax, 2019, pp. 39-50; 66-75; 81-91; 168-169; 174-175; 220-223.
C. Levi, Le mille patrie. Uomini, fatti, paesi d’Italia, Roma, Donzelli, 2015, pp. 63-66, pp. 71-76, pp. 147-153, pp. 193-198, pp. 245-248.
Author | Title | Publisher | Year | ISBN | Note |
Simone Giusti | Didattica della letteratura 2.0 (Edizione 6) | Carocci | 2020 | ||
C. Bo | Inchiesta sul Neorealismo (Edizione 2) | Medusa | 2015 | ||
F. De Nicola | Neorealismo (Edizione 2) | Editrice Bibliografica | 2016 | ||
C. Albarello - S. Teucci (a cura di) | Sulle spalle di Atlante. Un altro Novecento (Edizione 1) | Loescher | 2020 |
Method of examination:
Oral exam with presentation of an educational project on an agreed topic in the light of the following evaluation:
- paper: 50%
- oral: 50%
There is no separate program for non-attending students. All students are invited to consult the teaching materials from the Moodle platform of the course.