Children's Literature (2020/2021)



Course code
4S00989
Credits
9
Coordinator
Luca Giovanni Michelangelo Ganzerla
Academic sector
M-PED/02 - HISTORY OF PEDAGOGY AND EDUCATION
Language of instruction
Italian
Teaching is organised as follows:
Activity Credits Period Academic staff Timetable
Lezione 8 Sem. 1A, Sem. 1B Luca Giovanni Michelangelo Ganzerla

Go to lesson schedule

Laboratorio [Gruppo 1] 1 Lab. 1B Luca Giovanni Michelangelo Ganzerla

Go to lesson schedule

Laboratorio [Gruppo 2] 1 Lab. 1B Ancora Da Definire

Go to lesson schedule

Laboratorio [Gruppo 3] 1 Lab. 1B Ancora Da Definire

Go to lesson schedule

Laboratorio [Gruppo 4] 1 Lab. 1B Ancora Da Definire

Go to lesson schedule

Learning outcomes

The goal of the course is to give students information about Children's literature, helping them to understand how to use it: making it interact with the Pedagogy of reading, the Children’s literature can be used to analyze the crises of reading by investigating the causes of it. Moreover, the course will give the key elements about the theories useful to create practices able to support children in becoming habitual and enthusiastic readers, people who read for their own interests in their spare time. These goals will be reached through reading of contemporary children's literature works.

Reference books
Activity Author Title Publisher Year ISBN Note
Lezione Blezza Picherle, Silvia Formare lettori, promuovere la lettura. Riflessioni e itinerari narrativi tra territorio e scuola (nuova edizione) Franco Angeli 2015
Lezione Rodari, Gianni La grammatica della fantasia Einaudi 1974 Sono numerose le edizioni e riedizioni di questo piccolo volume operativo di Gianni Rodari. Sono tutte valide. Consiglio: leggete con attenzione il colophon per valutare se l'edizione ha subito tagli, adattamenti o manipolazioni. Nel caso quella edizione la scartate.
Lezione Blezza Picherle, Silvia Letteratura per l'infanzia e l'adolescenza. Una narrativa per crescere e formarsi Quiedit 2020 Il riferimento per l'esame è solo ed esclusivamente l'edizione del 2020 che, rispetto alle due precedenti, ha subito sostanziali modifiche, cambiamenti, ampliamenti e integrazioni (tra cui l’introduzione di un nuovo capitolo).
Lezione Carminati, Chiara Perlaparola. Bambini e ragazzi nelle stanze della poesia Equilibri 2011