Computer Science, Multimedia and Education (2020/2021)

Teaching is organised as follows:
Unit Credits Academic sector Period Academic staff
TECNOLOGIE INFORMATICHE E MULTIMEDIALI NEI CONTESTI EDUCATIVI 6 INF/01-INFORMATICS Sem. 1A Gaetano Bruno Ronsivalle
LABORATORIO DI MEDIA EDUCATION 3 M-PED/01-PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION See the unit page See the unit page

Learning outcomes

Knowledge and understanding Module 1: Information and multimedia technologies in educational contexts 1. To learn the specific terminology, made up of terms, concepts, ways of speaking and symbolic images, typical of the world of computer science and multimedia; understand the meaning of this language within the world of education. 2. To know the most commonly used operating systems in computer science, and the technological tools of multimedia, which may support the various forms of educational and educational activities. 3. To deepen the knowledge of the implications of the digital world on the way of living, thinking and communicating in the contemporary world. Module 2: Media Education Laboratory 1. To acquire some of the most important theoretical and practical knowledge in the field of e learning and Media education. Applying knowledge and understanding Module1: Information and multimedia technologies in educational contexts 1. To deepen the understanding of the acquired knowledge through the constant reference to practical examples, to the study of cases and to the reflection on "good practices". 2. To develop the students' ability to reflect on the potential, also educational, present in the use of the web and social networks. Module 2: Media Education Laboratory 1. To be able to understand the linguistic, operational and technological structure of multimedia media and their communicative.

Syllabus

------------------------
MM: TECNOLOGIE INFORMATICHE E MULTIMEDIALI NEI CONTESTI EDUCATIVI
------------------------
Parte prima: Informatica e multimedialità
Parte seconda: Tecnologie informatiche e multimediali per l’educazione

[Vedi dettagli nella pagina dedicata al Modulo]
------------------------
MM: LABORATORIO DI MEDIA EDUCATION
------------------------
Parte prima: I principi della Media Education
Parte seconda: Come si realizza un progetto di Media Education

[Vedi dettagli nella pagina dedicata al Modulo]

Assessment methods and criteria

------------------------
MM: TECNOLOGIE INFORMATICHE E MULTIMEDIALI NEI CONTESTI EDUCATIVI
------------------------
STRUTTURA DELL'ESAME
L’esame (per frequentanti e non frequentanti) relativo all’insegnamento si articola in due step:
STEP 1: PROVA SCRITTA (OBBLIGATORIA)
STEP 2: PROVA ORALE (FACOLTATIVA)

[Vedi dettagli nella pagina dedicata al Modulo]
------------------------
MM: LABORATORIO DI MEDIA EDUCATION
------------------------
La prova finale (per frequentanti e non frequentanti) prevede la realizzazione di un Project Work individuale che consiste nella progettazione, nello sviluppo e nella pubblicazione in piattaforma di un prodotto di Media Education.

[Vedi dettagli nella pagina dedicata al Modulo]
***********************************
CRITERI PER L’ATTRIBUZIONE DEL VOTO FINALE
Per il calcolo del voto finale (comprensivo degli esiti del Laboratorio di Media Education) si applica la seguente formula: [ (Voto dell’insegnamento * 2) + Voto del Laboratorio ] / 3

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
R. Falcinelli Critica portatile al visual design Einaudi 2014 8806217712
Gaetano Bruno Ronsivalle, Simona Carta, Marisa Orlando .GET Guida all’Education Technology Informatica e multimedialità per educatori, docenti e professionisti della formazione Maggioli Editore 2013 8838777905
Daniele Angeloni, Paolo Cardini, Gaetano Bruno Ronsivalle Il Coding nella Scuola primaria. Guida pratica per l’insegnamento del Coding con Code.org, Scratch e Minecraft (Edizione 2) Docendum-Wemole 2017 8892675745
Jerry Kaplan Intelligenza artificiale. Guida al futuro prossimo Luiss University Press 2017 8861052673
P.C. Rivoltella Media education. Idea, metodo, ricerca Scholè 2019 8826500231
R. E. Mayer Multimedia Learning Cambridge University Press 2001 0521787491
G. Reynolds Presentationzen design. Progettare e realizzare presentazioni efficaci Pearson 2018 8891904996
N. Duarte Slide:ology: L'arte e la scienza di creare grandi presentazioni Unicomunicazione.it 2019 8833620417
V. Eletti Che cos'è l'e-learning Carocci Editore 2002 8843023365