Theories and methods of cultural mediation (2019/2020)

Course code
4S003486
Name of lecturer
Rosanna Cima
Coordinator
Rosanna Cima
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
M-PED/01 - PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
Sem. 1B dal Nov 11, 2019 al Jan 11, 2020.

Lesson timetable

Go to lesson schedule

Learning outcomes

Conoscere le principali teorie che orientano i modelli della mediazione culturale, dell’incontro con le differenze e del rapporto tra esse, con particolare approfondimento sugli shock culturali e sui rischi di razzializzazione. Conoscere i metodi della mediazione culturale nell’area educativa in particolare rivolti alle famiglie migranti e ai loro figli. Comprendere i punti di crisi e le risorse che caratterizzano l’interazione tra i genitori di prima e seconda generazione e le istituzioni educative della prima e seconda infanzia. Essere in grado di individuare gli incidenti culturali e le situazioni critiche tra genitori e bambini (0-11 anni) e tra famiglie e istituzioni. Saper utilizzare le teorie e i metodi della mediazione culturale per costruire contesti educativi rivolti ai genitori, ai bambini e bambine di lingue, religioni e culture differenti. Saper leggere i pericoli di razzializzazione all’interno dei discorsi/progettazioni educative e riformularne le azioni.

Syllabus

CONTENTS: 1) - Introduction to the thought of decolonial pedagogy. 2) - Cultural Mediation: theories and methods. 3) The language of the home and the language of services. In the realities of afternoon educational services (nursery, aggregation centers, home care) we will analyze concrete situations in which children, educators and their parents are involved. 3) - When you are mothers in a country that 'foreign'. Different ways of conceiving and living motherhood will be presented 4) - Educational paths for cultural mediation with children aged 0-11. EDUCATIONAL MODE The theoretical part will be placed in relation to the realities of educational services. During the course, cultural mediators, experts in educational services in multicultural contexts will speak. The calendar of lessons, the teaching materials indicated in the program will be inserted on the e-learning platform of the course. STUDY TEXTS MANDATORY 1) Rosanna Cima, Attraversare lo sguardo. Per una pedagogia dell'incontro, Carocci, Roma 2019. 2) Dire la maternità (teaching material provided by the teacher) ONE CHOOSE AMONG THE FOLLOWING TEXTS: 1) Elena Gianini Belotti, Dalla parte delle bambine. L’influenza dei condizionamenti sociali nella formazione del ruolo femminile nei primi anni di vita (qualsiasi edizione) 2) Vanessa Maher (a cura di), Genitori migranti, Rosemberg & Sellier, 2012 3) Teresa Punta, Segnali di Vita. Diario di bordo dalla scuola, Junior, 2019

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
Cima Rosanna Attraverso lo sguardo. Per una pedagogia dell'incontro Carocci 2019 9788843078059
Elena Gianini Belotti Dalla parte delle bambine. L'influenza dei condizionamenti sociali nella formazione del ruolo femminile nei primi anni di vita Feltrinelli 2013 9788807882609 a scelta
Vanessa Maher Genitori migranti Rosenberg & Sellier 2012 9788878852938 a scelta
Teresa Punta Segnali di Vita. Diario di bordo dalla scuola Junior 2019 978-88-8434-851-7 a scelta

Assessment methods and criteria

EVALUETION
The evaluetion of learning includes:

- written test consisting of 2 open questions concerning the mandatory texts


Evaluation method.
The evaluation of the test is based on the 0-30 scale.

The criteria for the evaluation of the written test are:
- congruence, articulation, significance of the acquired theoretical contents;
- personal re-elaboration of contents in the relationship between theory and practice;
- mastery of the specific language of the discipline;
- syntactic-grammatical correctness.



ERASMUS students are asked to contact the teacher at the beginning of the courses to agree together the teaching methods and the assessment tests.
rosanna.cima@univr.it