CONTINUOUS TRAINING: A PSYCHOLOGICAL APPROACH (2016/2017)

Course not running

Course code
4S001375
Name of lecturer
Riccardo Sartori
Coordinator
Riccardo Sartori
Number of ECTS credits allocated
12
Academic sector
M-PSI/06 - WORK AND ORGANIZATIONAL PSYCHOLOGY
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
Sem. IA (31.10.16 sosp.lezioni), Sem. IB

Lesson timetable

Sem. IA (31.10.16 sosp.lezioni)
Day Time Type Place Note
Tuesday 11:00 AM - 1:30 PM lesson Lecture Hall Zorzi B  
Friday 8:30 AM - 11:00 AM lesson Lecture Hall 1.4  
Sem. IB
Day Time Type Place Note
Tuesday 11:00 AM - 1:00 PM lesson Lecture Hall Zorzi B from Nov 15, 2016  to Nov 15, 2016
Tuesday 11:00 AM - 1:30 PM lesson Lecture Hall Zorzi B  
Friday 8:30 AM - 11:00 AM lesson Lecture Hall 1.4  

Learning outcomes

The course will deal with lifelong learning and the different forms that can assume, such as organizational learning (Argyris, Schön, 1992; Fulmer, Keys, 1998; Senge, 1990), knowledge-creating learning (Gherardi, Nicolini, Odella, 1998; Nonaka, Takeuchi, 1995), action learning (Mumford, 1997; O’Neil, 1999; Jones, 1990), transformative learning (Mezirow, 1991; Hobson, Welbourne, 1998), implicit learning (Reber, 1993; Stadler, Frensch, 1998), reflective learning (Boud, Walker, 1991; Williamson, 1997), self-directed learning (Candy, 1991; Merriam, Caffarella, 1991), flexible learning (Jakupec, Garrick, 2000; Lundin, 1999), cooperative e collaborative learning (Schul, 2012; Dillenbourg, 1999), lifelong learning (Maehl and William, 2000; Moreland and Lovett, 1997; Oliver, 1999).

Syllabus

Publications for the exam:

1. Guichard J. & Huteau M. (2001). Psicologia dell'orientamento professionale. Teorie e pratiche per orientare la scelta negli studi e nelle professioni, Milano, Raffaello Cortina.

2. Bellotto M. (2015). Pensieri su la formazione psico-sociale. Dal 1984 al 2015, Verona, Thesy.

3. Favretto G. & Sartori R. (2007) Le età dell'impresa, Milano, Franco Angeli.

4. Berne E. (2000). A che gioco giochiamo?, Milano, Bompiani.

5. Sartori R. (2010). Stage e tirocinio tra orientamento e formazione: il caso di alcune laureate in discipline umanistiche di Verona e provincia, Giornale Italiano di Psicologia dell’Orientamento, 11(2), 23-33.

6. Sartori R. & Ceschi A. (2013). Orientamento e crisi economica: la ricerca-intervento con le classi terze di un Istituto Tecnico per Geometri del Nord Italia, ECPS Journal, 8, 173-202

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
Berne E. A che gioco giochiamo? (Edizione 1) Milano, Bompiani. 2000
Favretto G. & Sartori R. Le età dell'impresa (Edizione 1) Milano, Franco Angeli. 2007
Bellotto M. Pensieri su la formazione psico-sociale. Dal 1984 al 2015 (Edizione 1) Verona, Thesy 2015
Guichard J. & Huteau M. Psicologia dell'orientamento professionale. Teorie e pratiche per orientare la scelta negli studi e nelle professioni (Edizione 1) Milano, Raffaello Cortina 2001 978-88-7078-804-4

Assessment methods and criteria

The exam will be written, with closed and open questions.

STUDENT MODULE EVALUATION - 2016/2017