General and Social Pedagogy (2009/2010)

Course not running

Course code
4S00107
Name of lecturer
Agostino Portera
Coordinator
Agostino Portera
Number of ECTS credits allocated
4
Academic sector
M-PED/01 - PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
Sem. 2B dal Apr 19, 2010 al Jun 6, 2010.

Lesson timetable

Learning outcomes

The course aims to provide the basic elements of the pedagogic debate, by studying in depth some topical subjects.
The centrality of pedagogy to face a lot of recent conflicts and crisis will be displayed during lessons. After the analysis of some of the most significant proposals, it will be possible to think over aims, methods and educational means that can improve the progress of civilization. In particular the course will focus on the education in a pluralistic society.

Syllabus

1. Globalization, complexity, crisis of values and crisis of education.
2. The central position of pedagogy and education in the modern society.
3. Educational strategies in a context of pluralism and diversity.


Testi per l’esame:
- PORTERA, A., BÖHM W., SECCO, L., Educabilità, educazione e Pedagogia nella società complessa. Lineamenti introduttivi. UTET, Torino,, 2007.
- PORTERA, A., Tesori sommersi. Emigrazione, identità, bisogni educativi interculturali, F. Angeli, 2005.

Per l’approfondimento della parte pratica, potrà essere utilizzato uno dei seguenti testi.
* GARDNER H., Sapere per comprendere. Feltrinelli, Milano, 1999
* PORTERA, A. Globalizzazione e pedagogia (interculturale), Erickson, Trento, 2006.
- -PORTERA, A., Educazione interculturale in famiglia, La scuola, Brescia, 2004.
- PORTERA, A., La pedagogia interculturale nella teoria e nella pratica, CEDAM, Padova, 2000.
- *AA.VV., Educazione interculturale nel contesto internazionale, Guerini, Milano, 2006.
- *AA.VV., Gestione dei conflitti e mediazione interculturale, Franco Angeli, Milano, 2005.
- Aa.Vv., Pedagogia interculturale in Italia e Europa, Vita e Pensiero, Milano, 2002.
- BRUNER, J., La cultura dell’educazione. Feltrinelli, Milano, 1997.
- CONTINI M., La comunicazione intersoggettiva fra solitudini e globalizzazione. La Nuova Italia, 2002.
- DELORS, J., Nell’educazione un Tesoro. Armando, Roma, 1997.
- MARITAIN, J., L’educazione al bivio. La Scuola, Brescia, 1963.
- PERETTI, M., Valori perenni e pedagogia. La Scuola, Brescia, 1984.
- FRABBONI F. et alli, Le parole della Pedagogia, Boringhieri, Torino, 2007.
- BÖHM W., Pedagogia generale nella storia dell’educazione. Armando, Roma, 2007.
- ANDOLFI, M. (a cura di), Famiglie immigrate e psicoterapia transculturale. F. Angeli, Milano, 2004

* suggested book for those who do not attend lessons.

Assessment methods and criteria

The teaching and assessment methods will be communicated at the beginning of the courses. Those who do not attend classes have to choose one of the suggested books or agree on the program of the exam with the professor.

Share