to offer cultural motivations that allow to gather the persistence. despite remarkable modifications also in the various epochs. of the structure of the family as "union among man and woman founded upon the marriage" in the western tradition and to know the changes intervened in the relationships interpersonali among the consorts and between parents and children and in the educational functions of the family.
Vision of the family and her educational action, in the cultural tradition of the west, with more specific references to the changes intervened in the modern and contemporary age, up to the actual reality, particularly, from the tendency, more and more diffused among the adults, to abdicate to the parental function.
Indicazioni bibliografiche:
M. Barbagli, Sotto lo stesso tetto, Il Mulino, Bologna 2000.
G. Campanini, Famiglia, storia e società, Studium, Roma 2008.
E. Catarsi, Pedagogia della famiglia, Carocci, Roma 2008.
H. A. Cavallera, Storia dell’idea di famiglia in Italia. Dall’avvento della Repubblica ai giorni nostri, La Scuola, Brescia 2006.
N. Galli, La famiglia un bene per tutti, La Scuola, Brescia 2007.
Per la preparazione all’esame è necessario studiare almeno due dei testi sopra indicati, scegliendone uno ad impostazione storico-sociologica (Barbagli o Campanini) e uno ad impostazione storico-pedagogica (Catarsi, Cavallera o Galli). Utile può divenire anche lo studio di due saggi, uno dello stesso docente del corso (E. Butturini, La famiglia: un vincolo che viene da lontano, “Orientamenti Pedagogici”, gennaio/marzo 2007, pp. 29-49) e uno di H.A. Cavallera, Famiglia ed educazione tra modernità e postmodernità,“Pedagogia e Vita”, marzo/aprile 2009, pp. 48-63.
Oral interviews, partly replaceable with the share of the frequenting students the course to a seminar on a text proposed by the teacher.
******** CSS e script comuni siti DOL - frase 9957 ********p>