Special Pedagogy (2016/2017)

Course code
4S00796
Name of lecturer
Angelo Lascioli
Coordinator
Angelo Lascioli
Number of ECTS credits allocated
9
Academic sector
M-PED/03 - METHODOLOGIES OF TEACHING AND SPECIAL EDUCATION
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
Sem. IIA, Sem. IIB

Lesson timetable

Sem. IIA
Day Time Type Place Note
Tuesday 4:00 PM - 6:30 PM lesson Lecture Hall T.1  
Thursday 4:00 PM - 6:30 PM lesson Lecture Hall 2.2  
Sem. IIB
Day Time Type Place Note
Tuesday 4:00 PM - 6:30 PM lesson Lecture Hall 2.3 from Apr 24, 2017  to May 11, 2017
Thursday 4:00 PM - 6:30 PM lesson Lecture Hall 2.3 from Apr 24, 2017  to May 11, 2017

Learning outcomes

This course is conceived to initiate the students into pedagogic and educative problems of the disabled. It is propaedeutic for the epistemological and teaching-methods problems. The students will be initiated into the most suitable methods of thought and attitude to set up an effective relationship with motor, sensory, intellective, and psychic disabled.

Syllabus

1) The field of study of Special Pedagogy (Education).
2) Deficit, handicap and disability: definition, meaning, differences, and problems.
3) Special Educational Needs: educational viewpoint in the treatment of disabilities.
4) Problems and paradigms of special educational research.
5) The main documents relating to disability issued by WHO, UNESCO, UNO and the European Parliament.
6) The action in Special Education.
7) From the concept of Integration to that of Inclusive Education.
8) Life Planning and Growth Planning of people with disabilities (emotional development and sexual, job placement, social inclusion, etc.)
During the course, many experiences will be presented to the students as well as testimonies of special educational practice in the school, in the associations, and in the institutions of the territory

Basic References:
1) Lascioli A., Educazione speciale. Dalla teoria all’azione, FrancoAngeli, Milano, 2011.
2) Lascioli A., Handicap e pregiudizio. Le radici culturali, FrancoAngeli, Milano, 2011.
3) Sangalli A.L., Attività motoria compensativa, UnoEdizioni, Trento (new edition).

Besides the basic References, the students must prepare two of these textbooks recommended for the examination:
- Caldin R. (a cura di), Alunni con disabilità, figli di migranti, Liguori Editore, Napoli, 2012.
- Caldin R. (a cura di), Percorsi educativi nella disabilità visiva. Identità, famiglia e integrazione scolastica e sociale, Erickson, Trento, 2006.
- Collini M., Oltre il limite. La Chiesa e l’handicap, FrancoAngeli, Milano, 2005.
- D’Alonzo L., Integrazione del disabile. Radici e prospettive educative, Editrice La Scuola, Brescia, 2008.
- Faberi M. (a cura di), Meraviglia di essere uomo. Uno sguardo interdisciplinare alle problematiche delle persone con handicap, FrancoAngeli, Milano, 2008.
- Ianes D., Bisogni Educativi Speciali e inclusione. Valutare le reali necessità e attivare tutte le risorse, Erickson, Trento, 2005.
- Lascioli A., Menegoi L. (a cura di), Il disabile intellettivo lavora, FrancoAngeli, Milano, 2006;
- Lascioli A. (a cura di), La pedagogia speciale in Europa. Problematiche e stato della ricerca, FrancoAngeli, Milano, 2007 (solo Parte seconda).
- Lascioli A., Pezzetta R., Fabio T., Flori C., Cinquanta di questi giorni. Per pensare la sessualità del disabile intellettivo, Testo con DVD, Aracne, Roma, 2010.
- Lascioli A., Saccomani R. (a cura di), Manuale di educazione speciale per insegnanti della scuola dell’infanzia, Raffaello Cortina Editore, Milano, 2009.
- Lepri C., Montobbio E., Chi sarei se potessi essere. La condizione adulta del disabile mentale, Del Cerro, Pisa, 2000.
- Montobbio E. (a cura di), Il falso Sé nell’handicap mentale. L’identità difficile, Edizioni del Cerro, Pisa, 1992.
- Bogdashina O., Le percezioni sensoriali nell'autismo e nella sindrome di Asperger, UovoNero, Piacenza, 2011.
- Bocci F., Una mirabile avventura. Storia dell'educazione dei disabili da Jean Itard a Giovanni Bollea, Le Lettere, Firenze, 2011;
- Pueschel S., Adulti con sindrome di Down. Formazione, lavoro, sessualità e autonomia, Erickson, Trento, 2011;
- Maragna S., La sordità. Educazione, scuola, lavoro e integrazione sociale, Hoepli, 2008.

Assessment methods and criteria

Written exam: 24 multiple choice questions and/or open regarding the basic references and 2 open questions regarding the chosen textbooks or chapters.

STUDENT MODULE EVALUATION - 2016/2017