Political Philosophy and Sexuality (2015/2016)

Course code
4S003325
Name of lecturer
Lorenzo Bernini
Coordinator
Lorenzo Bernini
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
SPS/01 - POLITICAL PHILOSOPHY
Language of instruction
Italian
Period
Sem. IA dal Sep 28, 2015 al Nov 8, 2015.

Lesson timetable

Sem. IA
Day Time Type Place Note
Monday 3:40 PM - 6:10 PM lesson Lecture Hall Lorenzi  
Tuesday 2:00 PM - 3:40 PM lesson Lecture Hall Lorenzi  
Wednesday 4:30 PM - 7:00 PM lesson Lecture Hall Lorenzi from Sep 30, 2015  to Oct 7, 2015

Learning outcomes

Western political thought has for a long time concealed sexual differences behind the principle of the alleged equality of all individuals before the law. This course provides examples of critical philosophies that, on the contrary, have interrogated the relationship between politics and sexuality from the point of view of so-called “sexual minorities”, and that have consequently developed new interpretative frames to understand the subject, the collectivity, and the political action.

Syllabus

Course title: A Spectre is Haunting Europe… On the Uses and Abuses of the Concept of “Gender”

Course content: The course aims to provide an overview of the theoretical debates around the concept (or better, the conceptual device) of “gender” which developed after its diffusion in medicine, psychiatry, academic knowledge production, the public sphere and social movements. The point of departure will be the on-going polemic, in Europe and Italy, around the so-called “ideology of gender”, which reveals how the category of gender coagulates the hostility of Vatican elites and certain catholic movements toward the achievement of rights for feminist women and lesbian, gay, bisexual, transsexual/transgender, queer, and intersex people.


Compulsory readings*:
- Sigmund Freud, Tre saggi sulla teoria sessuale, Bollati Boringhieri, Torino 2010: secondo saggio, La sessualità infantile, pp. 56-91; e Riepilogo, pp. 116-128.
- Simone de Beauvoir, Il secondo sesso, Il Saggiatore, Milano, 1999, Libro secondo: Introduzione e Parte prima: Formazione, pp. 317-483.
- Michel Foucault, La volontà di sapere, Feltrinelli, Milano 2005, Prefazione all’edizione italiana, capitolo I Noialtri vittoriani e capitolo II L’ipotesi repressiva, pp. 7-48.
- Adrienne Rich, Eterosessualità obbligatoria ed esistenza lesbica, in «Nuova DWF», nn. 23-24, 1985.
- Monique Wittig, The Straight Mind, «Bollettino del CLI», 1990.
- Judith Butler, Questione di genere: Il femminismo e la questione dell’identità, Laterza, Roma-Bari, 2013, capitolo III Atti sovversivi del corpo e Conclusione: Dalla parodia alla politica, pp. 115-210.
- Judith Butler, Fare e disfare il genere, Mimesis, Milano 2014, capitolo III Rendere giustizia a qualcuno. Riattribuzione del sesso e allegorie della transessualità: un caso, pp. 107-129.
- Leo Bersani, Homos, Nuova Pratiche Editrice, Milano 1998: capitolo II L’assenza gay, capitolo III Il gay papà e note, pp. 37-113 e pp. 176-179.
- Jean Laplanche, Il genere, il sesso, il sexuale, in Sexuale. La sessualità allargata nel senso freudiano, la Biblioteca, Bari-Roma 2007, pp. 147-186.
- Tony Anatrella, La teoria del “gender” e l’origine dell’omosessualità, San Paolo, Cinisello Balsamo (MI), 2012, capitolo II La teoria del gender, pp. 32-51.
- Lorenzo Bernini, Uno spettro si aggira per l’Europa… Sugli usi e gli abusi del concetto di “gender”, in «Cambio», anno IV, numero 8, 2014, pp. 81-90.
*All the texts except Freud's, Foucault’s, and Bersani's books will be collected into a folder available at the copy shop La rapida, via dell’Artigliere 5, Verona.

Recommended readings:
-Lorenzo Bernini, Apocalissi queer: Elementi di teoria antisociale, Edizioni ETS, Pisa 2013.

Methods: Seminar classes, topic discussions.

Assessment methods and criteria

Oral exam. The students are required to bring the readings at the exam.

STUDENT MODULE EVALUATION - 2015/2016