History of Education and Pedagogy [Cognomi M-Z] (2014/2015)

Course code
4S00778
Name of lecturer
Paola Dal Toso
Coordinator
Paola Dal Toso
Number of ECTS credits allocated
9
Academic sector
M-PED/02 - HISTORY OF PEDAGOGY AND EDUCATION
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
Sem. IIA, Sem. IIB

Lesson timetable

Sem. IIA
Day Time Type Place Note
Monday 10:10 AM - 11:50 AM lesson Lecture Hall T.5  
Tuesday 10:10 AM - 11:50 AM lesson Lecture Hall T.5  
Wednesday 2:00 PM - 3:40 PM lesson Lecture Hall T.5  
Sem. IIB
Day Time Type Place Note
Monday 10:10 AM - 11:50 AM lesson Lecture Hall T.5  
Tuesday 10:10 AM - 11:50 AM lesson Lecture Hall T.5  
Wednesday 2:00 PM - 3:40 PM lesson Lecture Hall T.5  

Learning outcomes

Course program:

Essential moments in the history of education and pedagogy with particular reference to the nineteenth and twentieth centuries, as well as social education and the education of women.
In particular, attention will be the main features from the historical point of view
- Social educational, together with the reading of a classic text
- Education of women in the late nineteenth and early twentieth century.

Syllabus

Course program:

Essential moments in the history of education and pedagogy with particular reference to the nineteenth and twentieth centuries, as well as social education since World War II.
Reading a classic text in the history of education and teaching.
References education education of women in the late nineteenth and early twentieth century.

Texts for the exam:

1 - R. Lanfranchi, J.M. Prellezo, Educazione, scuola e pedagogia nei solchi della storia, volume 2, LAS, Roma 2008:
Il contesto: movimento illuminista
Progetti di organizzazione dell’istruzione pubblica (escluso il “Progetto Condorcet”)
Rousseau e il naturalismo pedagogico
Pestalozzi e l’educazione popolare
Ideali educativi romantici (escluso Padre Girard)
Le “scuole di mutuo insegnamento” (escluso Le “scuole di mutuo insegnamento” in Francia e in Italia e Dati per un bilancio)
La scuola infantile nel XIX secolo (escluso La scuola infantile in altri paesi europei)
Stato, Chiesa, educazione nella prima metà del XIX secolo (escluso Ordinamenti dell’istruzione pubblica)
L’educazione nazionale e popolare
Movimento pedagogici-educativo in Toscana
Pedagogisti e educatori cattolici in Piemonte (escluso Rosmini, Rayneri)
Il Positivisno pedagogico (escluso Spencer, Ardigò)
Idealismo e pedagogia
Prime esperienze di “Scuola nuove” (escluso Il rinnovamento della scuola in Spagna)
Esperienze di “Scuole nuove” in Italia
Le “Scuole nuove” nell’ambitro culturale di lingua francese (esceluso Dèvaud)
Le “Scuole progressive” negli Stati Uniti
Pedagogia e educazione sovietica. Makarenko: costruttore dell’uomo nuovo nel “collettivo”
Pedagogia e scuola nell’orizzone del marxismo (escluso Gramsci)
Personalismo pedagogico (escluso Stefanini).
2 - L. Pazzaglia (a cura di), Laberthonnière Teoria dell'educazione e altri scritti pedagogici, La Scuola, Brescia, 2014.
3 - P. Dal Toso, Per una persona sociale Il valore dell’esperienza e dei luoghi associativi, La Scuola, Brescia 2010.
4 - P. Dal Toso, Linee educative in Antonietta Giacomelli, Guerini, Milano 2012.

Assessment methods and criteria

Mode of assessment:

The written test consists of a series of open questions on key issues of the program.