Intercultural Competences (2011/2012)

Course code
4S000569
Name of lecturer
Agostino Portera
Coordinator
Agostino Portera
Number of ECTS credits allocated
9
Academic sector
M-PED/01 - PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
Sem. 2A, Sem. 2B

Lesson timetable

Sem. 2A
Day Time Type Place Note
Monday 2:00 PM - 4:30 PM lesson Lecture Hall 1.6 from Apr 16, 2012  to Apr 22, 2012
Tuesday 2:00 PM - 4:30 PM lesson Lecture Hall 1.6 from Apr 16, 2012  to Apr 22, 2012
Sem. 2B
Day Time Type Place Note
Monday 3:40 PM - 6:10 PM lesson Lecture Hall 1.6  
Tuesday 2:00 PM - 4:30 PM lesson Lecture Hall 1.6  

Learning outcomes

The course aims to do an in-depth study of educational training in the time of complexity and pluralism. After highlighting the centrality of education to deal with many of the current crisis and conflicts, the course focuses in particular to identify the most appropriate pedagogical solutions. Starting from the most recent developments in intercultural education, there will be an opportunity of reflection on methods and moments for educational training in a context of globalization and interdependence.
The course will be supported by specific exercises, which form an integral part of the syllabus.

Syllabus

1. Globalization, crisis of values and crisis of education.
2. The central position of pedagogy and education in modern society.
3. Intercultural pedagogy as a solution to multicultural society

Bibliography:
General Part:
- PORTERA, A., BÖHM W., SECCO, L., Educabilità, educazione e Pedagogia nella società complessa. Lineamenti introduttivi. UTET, Torino, 2007.

Monographic Section:
- GUIDETTI, B., Educazione e pedagogia interculturale in azienda. Angeli, Milano, 2008.
- *PORTERA, A., Tesori sommersi. Emigrazione, identità, bisogni educativi interculturali, F. Angeli, Milano, 1999.

For a deeper insight of the practical part, students should choose one of the following books:
*AA.VV., Educazione interculturale nel contesto internazionale Guerini, Milano, 2006.
- *Gardner H., Sapere per comprendere. Feltrinelli, Milano, 1999.
- Secco L., Dall’educabilità all’educazione. Morelli, Verona, 2000.
- Portera, A. Globalizzazione e pedagogia (interculturale), Erickson, Trento, 2006.
- BÖHM W., Pedagogia generale nella storia dell’educazione. Armando, Roma, 2007.
- AA.VV., Educazione e pedagogia interculturale in Italia e in Europa, Vita e Pensiero, Milano, 2003.
- Bruner, J. La cultura dell’educazione. Feltrinelli, Milano, 1997.
- Brezinka, W. L’educazione in una società disorientata. Armando, Roma, 1989.
- Brezinka, W., Obiettivi e limiti dell’educazione, Armando, Roma, 2002.
- Contini M. La comunicazione intersoggettiva fra solitudini e globalizzazione. La Nuova Italia, 2002.
- Delors, J. Nell’educazione un Tesoro. Armando, Roma, 1997.
- Galli N. Educazione familiare alle soglie del terzo millennio. La scuola, Brescia, 1997.
- Granese, A., Istituzioni di pedagogia generale. CEDAM, Padova, 2003.
- Vico, G., Pedagogia generale e nuovo umanesimo. La Scuola, Brescia, 2002.
- LANEVE, C. et all,, La ricerca pedagogica in Europa. Modelli e temi a confronto. Pensa, Bari, 2006.
- CIPRIANI, R, MARGIOTTA U, et all,, La ricerca pedagogica in Italia. Mazzanti, Venezia, 2007.
- FRABBONI F. et alli, Le parole della Pedagogia, Boringhieri, Torino, 2007.

* suggested book for those who do not attend lessons.
Students who do not attend classes have to choose one of the suggested books or agree on the program of the exam with the professor.

Evaluation methods: The examination will be written and oral.

Assessment methods and criteria

Oral exam.