History of Education and Pedagogy [Cognomi M-Z] (2011/2012)

Course code
4S00778
Name of lecturer
Paola Dal Toso
Coordinator
Paola Dal Toso
Number of ECTS credits allocated
9
Academic sector
M-PED/02 - HISTORY OF PEDAGOGY AND EDUCATION
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
Sem. 1A, Sem. 1B

Lesson timetable

Sem. 1A
Day Time Type Place Note
Monday 10:10 AM - 11:50 AM lesson Lecture Hall T.5  
Tuesday 10:10 AM - 11:50 AM lesson Lecture Hall T.5  
Wednesday 10:10 AM - 11:50 AM lesson Lecture Hall T.5  
Sem. 1B
Day Time Type Place Note
Monday 10:10 AM - 11:50 AM lesson Lecture Hall T.5 from Nov 21, 2011  to Dec 14, 2011
Tuesday 10:10 AM - 11:50 AM lesson Lecture Hall T.5 from Nov 21, 2011  to Dec 14, 2011
Wednesday 10:10 AM - 11:50 AM lesson Lecture Hall T.5 from Nov 21, 2011  to Dec 14, 2011

Learning outcomes

Course program:

Essential moments in the history of education and pedagogy with particular reference to the nineteenth and twentieth centuries, as well as social education after World War II.
Reading a text clessico the history of education and pedagogy.
Historical references to the first youth associations were developed in the late nineteenth and early twentieth century.
The evolution of youth in the sixties - nineties.
Some figures involved in youth associations.

Syllabus

Course program:

Essential moments in the history of education and pedagogy with particular reference to the nineteenth and twentieth centuries, as well as social education after World War II.
Reading a text clessico the history of education and pedagogy.
Historical references to the first youth associations were developed in the late nineteenth and early twentieth century.
The evolution of youth in the sixties - nineties.
Some figures involved in youth associations.

1 - R. Lanfranchi, J.M. Prellenzo, Educazione, scuola e pedagogia nei solchi della storia, volume 2, LAS, Roma 2008.
2 - A. Visalberghi (a cura di), Emilio, Laterza, Roma 2008 oppure qualsiasi altra edizione purché completa.
3 - P. Dal Toso, Per una persona sociale Il valore dell’esperienza e dei luoghi associativi, La Scuola, Brescia 2010.
4 - Un quarto testo, da scegliere tra i seguenti:
- A. Cagnolati (a cura di), Madri sociali. Percorsi di genere tra filantropia, educazione e politica, Anicia, Roma 2010
- AA.VV., Una promessa tante vite Donne protagoniste nel Guidismo, Edizioni scout Fiordaliso, Roma 2009.
- AA.VV., 1906-2006.Cent’anni di storia nella realtà dello sport italiano, CSI, Roma 2006.
- P. Dal Toso, E. Diaco, Mario Fani e Giovanni Acquaderni Profilo e scritti dei fondatori dell’Azione Cattolica, Ave, Roma 2008.
- M. Nardello, Il primo cinquantennio dell'Azione Cattolica Vicentina. Dalla protesta alla proposta. Storia dell'Azione cattolica vicentina, Volume I: 1869-1922, Edizioni Messaggero, Padova 2010.
- A. Lazzaretto, Bianco fiore e camicia nera. L'Azione cattolica vicentina negli anni del fascismo, Storia dell'Azione cattolica vicentina, Volume II: 1922-1943, Edizioni Messaggero, Padova 2010.
- P. Gios, E. Reato, R. Paoletto, L. Dal Lago, Il coraggio di una scelta. L’Azione cattolica vicentina dalla Resistenza agli anni del dopoconcilio, Storia dell'Azione cattolica vicentina, Volume III: 1943-1922, Edizioni Messaggero, Padova 2010.
- L. Scattarelli, Coraggio e gioia divennero brace. Un secolo di prsenza dell’Azione Cattolica nella Diocesi di Bari (nella vicenda storia dell’Azione Cattolica Italiana), Ecumenica Editrice, Bari 2011.

Assessment methods and criteria

Mode of assessment:

Written test, replaceable, at least in part, with the active participation in a seminar by the students attending. The written test consists of a series of open questions on key issues of the program.