Training didactics (2011/2012)

Course not running

Course code
4S02433
Name of lecturer
Giuseppe Tacconi
Coordinator
Giuseppe Tacconi
Number of ECTS credits allocated
12
Academic sector
M-PED/04 - EDUCATIONAL RESEARCH
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
Sem. 2A, Sem. 2B

Lesson timetable

Learning outcomes

A teaching approach does not only belong to the field of education. Indeed it is possible to think of a form of teaching which is specific to a learning context within vocational training, aiming to derive knowledge from practical activities. The course aims at:
- Providing students with a general overview on current vocational education and training;
- Helping students to analyse and understand the specificity of knowledge deriving from practical activities;
- Introducing an epistemology of practice based on a reflective rationality;
- Helping students to devise concrete didactic tools able to enhance a style of learning which values experience, context and relational dimension.

Syllabus

The course will deal with the following topics:
- Vocational education and training as a specific context for reflecting upon teaching approach;
- Understanding the relevance of work practice for the improvement of educational practices;
- Epistemology of practice based upon reflection in/on action;
- Work practice and personal experience as sources of knowledge;
- Narrative as source of knowledge about work-practice;
- Teaching approach in vocational training as didactics of reflected experience;
- Relational dimension of teaching approach in vocational training;
- Tools for training.

Bibliography:

TACCONI G. (2011), La didattica al lavoro. Analisi delle pratiche educative nell’Istruzione e formazione professionale, FrancoAngeli, Milano, pp. 336.

AGOSTI A. (2006), a cura di, La formazione. Interpretazioni pedagogiche e indicazioni operative, FrancoAngeli, Milano, [pp. 142].

- Cambi F., Comprendere la formazione…, pp. 21-30
- Passuello L., Formazione e progettualità, pp. 61-75
- Dusi P., La partecipazione come “luogo” della formazione, pp. 97-115
- Loro D., Vita adulta e lavoro…, pp. 117-131
- Tacconi G., Il sistema di Istruzione e formazione professionale…, pp. 133-150
- Mortari L., La riflessività nella formazione, pp. 163-182
- Niero M., L’analisi dei bisogni formativi…, pp. 217-234
- Girelli C., La ricerca-azione…, pp. 235-246
- Agosti A., Internet ed e-learning…, pp. 247-270.

AGOSTI A. (2006), Gruppo di lavoro e lavoro di gruppo. Aspetti pedagogici e didattici, FrancoAngeli, Milano, pp. 190

CRAWFORD M. B. (2010), Il lavoro manuale come medicina dell’anima, Mondadori, Milano [tit. or.: Shop Class as Soulcraft, The Penguin Press, New York, 2009], pp. 225.

or:

ROSE M. (2004), The Mind at Work: Valuing the Intelligence of the American Worker, Penguin Group, New York, pp. 249.

1 Book of these:

- Paolo Barbaro (2011), L’ingegnere, una vita, Marsilio, Venezia, pp. 153.
- Cristiano Cavina (2010), Scavare una buca, Marcos y Marcos, Milano, pp. 208.
- Primo Levi (1978), La chiave a stella, Einaudi, Torino, pp. 189.
- Edoardo Nesi (2010), Storia della mia gente, Bompiani, Milano, pp. 165.
- Antonio Pennacchi (2011), Mammut, Mondadori, Milano, pp. 189.

TACCONI G. (2010), Dentro la pratica. La concomitante attenzione ai saperi disciplinari e al successo formativo degli allievi nel racconto di alcuni insegnanti-scrittori, «Rassegna CNOS» 26/2, pp. 167-183 [http://www.cnos-fap.it/sites/default/files/riviste/Rassegna%20CNOS%20-%202010%20-%20n.2.pdf] (16 pp.)

WHETTEN D.A. (2007), Principles of Effective Course Design: What I Wish I had Known About Learning-Centered Teaching 30 Years Ago, in «Journal of Management Education», 31/3, pp. 339-357 [http://www.uwo.ca/cstudies/instructorresourcesite/learningresources/pdf/Course%20Design_Whetten2007.pdf]

LOMBARDI M.M. (2007), Authentic Learning for the 21st Century: An Overview, in «Educause Learning Initiative», [http://net.educause.edu/ir/library/pdf/ELI3009.pdf].

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
TACCONI G. La didattica al lavoro. Analisi delle pratiche educative nell'istruzione e formazione professionale FrancoAngeli 2011 9788856846034 La didattica che il libro mette a fuoco è “al lavoro” in molteplici sensi: lo è innanzitutto in quanto azione di insegnamento che valorizza l’esperienza lavorativa come fonte di apprendimenti rilevanti e significativi; lo è poi come pratica rappresentata nel vivo del suo svolgersi, “al lavoro” appunto. Le pratiche che la presente ricerca analizza sono quelle di circa un centinaio di formatori e formatrici che operano, nell’area degli “assi culturali”, nei Centri di formazione professionale di diverse regioni italiane. Ciò che la ricerca mette in evidenza, sia dal punto di vista metodologico che dal punto di vista dei risultati, assume però un valore che va ben oltre le realtà indagate, perché illumina la possibilità di accompagnare riflessivamente l’esperienza del lavoro e di allargare il concetto di formazione professionale alla formazione personale dei soggetti in essa coinvolti. L’esperienza lavorativa - sia quella dei docenti che hanno partecipato alla ricerca, sia quella degli allievi dei percorsi di Istruzione e formazione professionale - si può dunque configurare come luogo pregno di saperi e generativo di conoscenze sempre nuove.

Assessment methods and criteria

Oral exam. Further details will be provided at the beginning of the course. The assessment will also include an evaluation of the student’s personal course notes (diary) or another written work to be approved by the teacher.

Teaching aids

Documents

Share