Pedagogical planning of Educational systems (2007/2008)

Course not running

Course code
4S00770
Name of lecturer
Claudio Girelli
Number of ECTS credits allocated
4
Academic sector
M-PED/04 - EDUCATIONAL RESEARCH
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
Sem. II B dal Apr 21, 2008 al May 31, 2008.

Lesson timetable

Learning outcomes

The course means to introduce the student to the planning of the processes formed to you in the knowledge of the importance that today covers the formation inside of the world of the job. The planning of the formation is not reduced to a methodological problem, but it calls in cause one anthropological vision, one perspective of transformation of real and one necessary translation in different contexts.

Syllabus

a) human Resources and labor market
b) the formation, the change and the organizations
c) To plan in formation
d) Processes in formation
e) Introduction to some systems formed

Books for the examination

Alessandrini G., Manuale per l’esperto dei processi formativi, Carocci, Roma new edition 2005.
Agosti A., La formazione. Interpretazioni pedagogiche e indicazioni operative, Franco Angeli, Milano 2006 i seguenti capitoli: Larocca F., L’educazione speciale: la formazione attraverso la ricerca-azione (pp.203-216) e Girelli C., La ricerca-azione come prospettiva per la formazione nei servizi socioeducativi (pp.235-246).

A book to chosen of the student between following:
AIF, Professione formazione, Milano, Franco Angeli 1998.
Lichtner M., La qualità delle azioni formative. Criteri di valutazione tra esigenze di funzionalità e costruzione del significato, Franco Angeli, Milano2002.
Lipari D., Logiche di azione formativa nelle organizzazioni, Guerini e Associati, Milano 2002.
Leone, Prezza M., Costruire e valutare progetti nel sociale, Franco Angeli, Milano 1999.
Demetrio D, Fabbri D. Gherardi S., Apprendere nelle organizzazioni, Roma, NIS, 1994.
Nigris E. ( a cura di ), La formazione degli insegnanti, Carocci, Roma 2004.

For the students who do not attend the lessons, the bibliography for the examination previews, beyond to the other books, also
Mostarda M.P., Progettare i processi formativi. Itinerari teorici e metodologici, Brescia, I.S.U. Università Cattolica 2002.

Assessment methods and criteria

The examination will come lead in shape of oral talk. There will be considered also eventual materials you produced in the moments practised to you.

Share