Preliminary notes and general learning objectives
This course aims at offering an introduction to basic knowledge and skills related to the teaching profession in the primary school. In particular it is focussed on interesting students to didactics from a theoretical and practical point of view. There will be classroom activities which allow students to actively participate. During the classes will be proposed the Italian model of school during the 1970s, which is still very much current.
Teaching programme
- education and teaching: the role of school today
- didactics as a complex knowledge
- teaching styles and methods
- the school as a research kernel
- teaching by skills
- ministry roles on teaching contents
- evolution of didactics in the 20th century
Teaching methods
Ex cathedra classes will be held with the support of films, videoclips and other sources. Every student will be required to examine some of these documents on their own and hold a presentation on the subject during a classroom. It is provided the use of an electronic platform which will be available to attending and non-attending students. The use of the platform will be considered in the assessment process.
Teaching textbooks
- Agosti A., Pratiche didattiche sullo schermo. Per un pensare riflessivo sull’insegnamento, FrancoAngeli, Milano 2013. (Attenzione: si consiglia molto caldamente la visione dei seguenti film: L’attimo fuggente, Mona Lisa Smile, Diario di un maestro (cfr. più sotto), Conrack, Ricomincia da oggi, Essere e avere, La guerra dei fiori rossi, Il ragazzo selvaggio. Tali film si possono visionare nella Videoteca ‘Pietro Roveda’ al III piano di Palazzo Zorzi, Lungadige Porta Vittoria 17, negli orari di apertura della struttura).
- Giunti A., La scuola come centro di ricerca, La Scuola, Brescia 2012. Edizione a cura di Giuseppe Bertagna.
- Maccario D., A scuola di competenze. Verso un nuovo modello didattico, SEI, Torino 2012.
- Ministero della Pubblica Istruzione, Indicazioni per il curricolo per la scuola dell’infanzia e per il primo ciclo d’istruzione.
- Farné R., Alberto Manzi. L’avventura di un maestro, Bononia University Press, Bologna 2011.
- Diario di un maestro, di Vittorio de Seta, Feltrinelli, Milano 2012 (it will be required to carefully view the whole DVDs included).
Author | Title | Publisher | Year | ISBN | Note |
Farné R. | Alberto Manzi. L’avventura di un maestro | Bononia University Press, Bologna | 2011 | ||
Maccario D. | A scuola di competenze. Verso un nuovo modello didattico | SEI, Torino | 2012 | ||
Ministero della Pubblica Istruzione | Indicazioni per il curricolo per la scuola dell’infanzia e per il primo ciclo d’istruzione. | 2013 | |||
Giunti A. | La scuola come centro di ricerca | La Scuola, Brescia | 2012 | ||
Agosti Alberto | Pratiche didattiche sullo schermo. Per un pensare riflessivo sull’insegnamento | FrancoAngeli | 2013 |
Assessment methods
The written verification test will include a list of open questions regarding the subjects of the programme. The ability of processing the acquired knowledge will especially be considered, as well as the readability of the handwriting.
******** CSS e script comuni siti DOL - frase 9957 ********p>